We leven nog! - Reisverslag uit Waipukurau, Nieuw Zeeland van Karlijn en Danielle - WaarBenJij.nu We leven nog! - Reisverslag uit Waipukurau, Nieuw Zeeland van Karlijn en Danielle - WaarBenJij.nu

We leven nog!

Door: Karlijn en Danielle

Blijf op de hoogte en volg Karlijn en Danielle

25 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Waipukurau

Even weer een berichtje vanuit het verre Nieuw Zeeland :) Een 'kort' verhaaltje over wat we de laatste tijd allemaal mee hebben gemaakt.
Zo even terug denken... Zoals jullie allemaal waarschijnlijk wel weten hebben we de begroeting met cycloon Pam overleefd. Het was heftig maar erg leuk om op deze manier naar het noordelijkste puntje van Nieuw-Zeeland te gaan. Cycloon meemaken in Nieuw-Zeeland: CHECK. Na deze heftige dag was er een mooi zonnetje waar we nog even van hebben genoten voordat we weer de bus in moesten (1,5 uur in de zon - insmeren = heftig verbrand). Prima busreis gehad en goed en wel aangekomen in Auckland bij Nomads waar Anke werkt. We zaten op de kamer met twee Engelse chicks, (va)Gina en Nikki, grappige meiden (nog onwetend dat we in vier dagen soulmates zouden worden). Eten gekookt en vroeg naar bed gegaan want de dag daarna vroeg op om richting Hot Water Beach te gaan.

Nieuwe bus, nieuwe kansen, nieuwe mensen, nieuwe buschauffeur (leuke, Diesel genaamd) maar wel dezelfde goedkope koffie van Subway (kost eigenlijk 2 dollar per stuk maar we mogen zelf pakken dus pakken we gewoon altijd de duurdere koffie #gierigeHollanders). Onderweg bij de eerste stop boodschappen gedaan en vanwege Sint Patricksday had iedereen bier en wijn ingeslagen. We eten vaker tijdens de lunch een komkommer en eten die zeg maar knagend op (want ja, zo gaat dat met reizen), en door dit vreemde terugkerende gedrag kregen we van (va)Gina en Nikki de bijnaam 'Cucumber girls'. Ze zeiden dat ze ons in het begin raar vonden, maar toen ze ons twee dagen achter elkaar een komkommer zagen eten op die manier toch wel het idee kregen dat we leuk zouden zijn. Die nacht sliepen we in een soort resort, hele schattige huisjes in een vakantiepark. Na het dumpen van onze spullen zijn we naar Cathedral Cove gegaan, heel vet, hoge golven, soort prive strandje, biertje gedronken, geproost, het was net als in een film!
Die avond hebben we drie Zweedse meiden ontmoet en samen wijntjes gedronken, spelletjes gedaan (kingsen en semme semmeee) en daarna richting Hot Water Beach gegaan. Dit verliep wat minder soepel dan verwacht, misschien doordat het zo donker was in combinatie met de voorafgaande drankjes. Het was namelijk een smal pad tussen een soort mailsveld, 1,5 meter boven de grond en Filippa, Zweedse chick, viel hier helemaal uit het niets vanaf. Heel grappig moment alleen minder grappig dat ze na de val haar creditcard en rijbewijs kwijt was. Na ongeveer een uurtje naar haar spullen gezocht te hebben zijn we nog richting Hot Water Beach gegaan maar onderweg liep iedereen al weer terug, helaas. Dat mocht de pret niet drukken, we hebben namelijk wel een ontzettend mooie sterrenhemel gezien, zelfs de Melkweg (of zoiets) was te zien. Nikki, een van de Engelse chicks, was heel dronken en liep samen met een jongen uit de bus. Ze kon maar niet stoppen met roepen 'I love you cucumber girls! I love you!' Wat een ontzettend vette dag was dit weer en leuke mensen leren kennen, waaronder Lewis: hele knappe jongen, zwarte lange haren met krullen, geen blokjesbuik maar wel een mooi lichaam, grappig en sociaal. We sliepen al eerder op dezelfde kamer maar het eerste echte contact was vandaag.

De volgende dag zat iedereen heel vroeg met een kleine kater in de bus en vertrokken we richting Waitomo. In alle vroegte een wandeling gemaakt in een oud goudmijn gebied. Hier een 'Iers' stelletje leren kennen, Paul en Debra. Uiteindelijk terug bij de bus zeiden ze ineens dat ze niet Iers zijn omdat ze in het noorder eiland van Ierland wonen en dat is dus blijkbaar niet Iers. De een had een Iers paspoort en de ander een Brits paspoort maar ze woonden in dezelfde plaats. Het had ook met hun stemming te maken of ze Brits of Iers als antwoord gaven. Waaaah ingewikkeld, haha ze wisten het uiteindelijk zelf ook niet meer wat ze nu eigenlijk zijn.
Dit was ook de dag van het black water raften, in een van de grotten van Waitomo. Omdat we bij het inchecken engelengeduld hadden, werd dit beloond met een chille tweepersoonskamer. Nog even een boekje gelezen, koffie gedroonken en gewacht op de bus. De twee Engelse chicks kwamen weer bij ons zitten. We vroegen (eigenlijk aan Nikki) 'What happened last night with the boy?' Waarop (va)Gina antwoordde, 'How do you know?!' Hahah waarop wij dus heel hard moesten lachen omdat we het niet tegen haar hadden. Nu blijkt het dus dat zij een leuke avond met Lewis had gehad, de jongen waar wij al drie dagen van weg aan het dromen waren. Zij noemden hem Jesus.
Black water rafting was super vet. We kregen wetsuits aan en hadden een band bij ons waar we soms achterste voren van een verhoging af moesten springen het water in. Het water was koud maar het was te doen. In de grotten was het helemaal donker en we hadden koplampjes op. Als we deze uitzetten konden we boven ons allemaal lichtgevende beestjes/glowworms zien, was een heel mooi gezicht. We zongen veel liedjes in de grotten (vooral Lion King). Gratis soep met bagels gegeten dussss hoefde we geen eten meer te koken. Die avond nog naar het plaatselijke (en enige) cafeetje gegaan, gekaart, rood wijntje gedronken en uiteindelijk nog even bij Nikki en (va)Gina gezeten. Afgesproken dat we de volgende dag een 'cucumberlympics' zouden gaan doen. Weer heel hard gelachen toen we het over godsdienst kregen (Lewis aka Jesus zat er ook bij), waarna Karlijn aan (va)Gina vroeg: 'Do you believe in Jesus?' Toen lagen we allemaal in een deuk waaronder Jesus zelf, niet wetende dat het over hem ging.

Lekker geslapen. Dag begon weer vroeg in de bus met bij de eerste stop weer een ochtendwandeling door de bossen. Op naar Rotorua, waar bijna iedereen in de middag naar Hobbiton ging en in de avond naar Maori museum/theaterspel. Wij niet, wij gingen voor de eerste keer in ons leven couchsurfen, bij een man genaamd Lee: een hele chille Maori, waar we veel over de Maori cultuur te weten zijn gekomen. In de middag een wandeltocht(je) gemaakt. Het zou ongeveer 30 minuten duren uhmmm dit is bij ons uiteindelijk x6 geworden door een onverwachte klim maar wel met een heel mooi uitzicht. Flinke work out dus weer gehad, lekker vroeg naar bed gegaan en in de ochtend weer vroeg op want er stond alweer een busreis voor de deur richting Taupo. Heel raar dat je voor het couchsurfen niks hoeft te betalen aangezien we voor de andere dagen steeds rond de 30 dollar per nacht per persoon kwijt waren. Het was dus wel duidelijk dat we dit vaker wilden gaan doen om geld over te houden voor de echte vette dingen!

In de bus naar Taupo begonnen de zenuwen voor de skydive bij iedereen een beetje te komen maar onderweg hebben we de spanning goed opgebouwd door eerst een luge te gaan doen, een soort kart zonder motortje van een berg af, was leuk voor even tussendoor. Het weer was heel mooi, zonnetje scheen, blauwe lucht, perfect weer voor een skydive. We waren allebei nog niet echt zenuwachtig voor wat er komen zou gaan. Aangekomen bij het X Base hostel (Karlijn noemde het automatisch de hele tijd Q Base). Hier slapen we met de drie Zweedse meiden op een vierpersoonskamer met een matras op de grond, televisie, balkon, eigen wc en douche, thee, waterkoker, kortom: luxe kamer voor een hostel.
Even later werden we opgehaald met de limo voor het skydiven. De zenuwen begonnen te komen. Even nagedacht maar beide gekozen voor de 12000 ft (ongeveer 3500 meter). We werden ingepakt met van alles en nog wat en voorgesteld aan onze 'begeleider'. Vliegtuig in, vliegen tot een hoogte van 12000 ft en daar gingen we. Wat een ongelooflijke vette, onwerkelijke en dromerige ervaring, mega tof! Een vrije val van ongeveer 45 seconden en daarna opende de parachutes, we konden net niet zwaaien naar elkaar helaas. Uitzicht over Lake Taupo (grootste meer van Nieuw-Zeeland) en de omgeving hierom heen. Echt onbeschrijfelijk mooi! Daarna even rustig bijgekomen in de bioscoop en kijkende naar anderen die na ons sprongen. Met de limo weer teruggebracht, boodschapjes gedaan, spaghetti klaargemaakt en op tijd naar de kamer gegaan. Karlijn nog even een wijntje gedronken en spelletje gedaan met de Zweedse chicks en redelijk op tijd gaan slapen. Volgende dag mochten we weer om 5 uur op voor een super mooie wandeling!

Zoooooo en daar gingen we, 5 uur de wekker, half 6 in de bus richting het Tongariro National Park waar we de Tongariro Alpine Crossing gingen doen. Een wandeling van 19,4 km in de bergen, naar 2300 meter hoogte gelopen met vaste en niet-vaste paden en een adembenemend uitzicht. We voelden ons soms als Gandalf en zijn volgers door het Lord of the Rings gebergte. Vulkanisch maar toch ook stukken met veel begroeiing, meren, geisers, alles bij elkaar leverde een super mooie wandeling en uitzicht op. Nog even twijfelden we over het beklimmen van Mount Dome. Een stijle berg waarmee we de wandeling zouden verlengen met nog eens drie uur. Maar ons gezonde verstand (de wil om savonds nog op stap te gaan) liet ons bedenken dat de wandeling op zich al een hele prestatie zou zijn! We hebben er ongeveer 6 uur over gedaan. Heel blij dat we niet de mount Dome hadden gedaan want deze berg was al zo hoog! Angsten overwonnen (lichte hoogtevrees op extreem hoge bergen met loszittende rotsen) al was Daantje erg koel en is het zeker dat Daan elke extreme sport zonder angsten aankan. Bij de finish nog anderhalf uur in de zon gelegen en gewacht op de bus en eind van de middag waren we bekaf maar voldaan terug in het hostel. Dutje, klaargemaakt voor 's avonds, noedels gegeten en de rest van de bus (Great, great Britain) uitgenodigd op onze 4 bij 4 kamer. The ring of fire gespeeld, om in het thema van Lord of the Rings te blijven, veel wijntjes gedronken, gelachen en daarna op stap geweest. Live bandje met reggae muziek, gin-tonics en bitter lemon, en (alweer) een dronken Nikki die de schuld gaf aan haar tiny little body.
De volgende ochtend de bus uitgezwaaid met alle lieve mensen erin, vooral even goed geknuffeld met Zweden en Engeland. Lunch gegeten met uitzicht op Lake Taupo en contact gehad met ons nieuwe couchsurf adres. We zouden om 4 uur opgehaald worden in de stad dus in de tussentijd zijn we naar Hot Water Stream gegaan, een natuurlijke spa waar heel heet water van een kleine waterval afkwam. Bijzonder! Op de terugweg zijn we liftend (joehoe, de eerste keer!) naar het centrum van Taupo gegaan en daar werden we opgehaald door Jelmer en Chris. Jelmer (Nederlandse jongen) is stagiair bij een bedrijf in Taupo en hij woont deze tijd bij Chris. We kwamen aan in een heel mooi en ruim huis. Eigen slaapkamer en het balkon van het huis had uitzicht op het meer. Als klap op de vuurpijl was er ook nog een hottub in het huis, zo een die je ook bij de Sims kon bouwen. Rond het avondeten zijn we met Jelmer en wat Nieuw-Zeelandse vrienden van hem naar Lake Taupo gegaan om hier bij zonsondergang te gaan barbecuen met als toetje een duik in de hottub: living the good life!! :)/ Cheers though --> Kun je altijd gebruiken, dus cheers is niet alleen proost, weet je dat;).
De volgende ochtend werden we gewekt met een croissantje met jam en koffie en kwam Anneke ons ophalen bij het huis van Chris. We zijn met haar meegereden naar haar woonplaats Waipukurau, ten zuidoosten van Taupo. Heerlijk huis met veel ruimte en fijn uitzicht overal. Even gechilld, geluncht met een boterham met kaas (jeej) en in de middag meegegaan naar Havlock, een dorpje in de buurt waar we op een terrasje lekker koffie/thee hebben gedronken. In de avond heerlijk lam, rijst en groenten gegeten met een heerlijk glas wijn. Vervolgens heerlijk geslapen in ons eigen tweepersoonsbed.
Volgende ochtend heerlijke strandwandeling gemaakt met de honden, in de middag naar het centrum van Waipukurau gegaan, weer lekker koffie gedronken met gebakje en daarna met een boek in de tuin gelegen. Weer lekker avond gegeten met bruchetta's, kip en courgette en wederom heerlijke wijn. Het nichtje van Anneke kwam ook nog langs. Weer even ons Engels mogen verbeteren.
Gisteren heerlijk uitgeslapen, croissantje als ontbijt, boekje gelezen in de tuin en weer geluncht met lekkere boterhammen. In de middag hebben we een prive rondleiding bij een winery hier in de buurt gekregen: Lime Rock wines. Rondleiding gekregen over de velden en een aantal wijnen mogen proeven, heerlijk! In de avond weer lekker onszelf verwend met courgettesoep, spaghetti carbonara met spinazie en een heerlijk toetje toe!

Kortom: de afgelopen drie dagen waren drie heerlijke rustige dagen waar we even goed bij konden komen van de indrukken van de afgelopen twee weken. Heerlijk uitgerust, heel veel lekker eten en lekkere wijn en veel gastvrijheid en gezelligheid van Annneke :). Ontzettend verwend en waar we onszelf soms afvragen, waar hebben we dit allemaal aan verdiend?!
We nemen zometeen de bus richting Taupo, waar we nog een nachtje mogen slapen bij Jelmer en Chris. Morgen gaan we weer door met de Kiwi Experience naar River Valley een daarna door naar de hoofdstad Wellington voor een aantal nachten.

We keep you posted! XXX

• 25 Maart 2015 - 23:48

Albert En Wil:

Het gaat wel heel erg goed met jullie zo te zien, een prachtig verhaal met mooie, gezellige en spannende ervaringen! Geniet er maar weer lekker van, ook fijn dat jullie een paar dagen lekker gerust hebben en flink verwend zijn geworden. Xxx papa en mama.

• 26 Maart 2015 - 07:11

Jelmer:

Hallo meiden.
    Wederom bedankt voor een super gaaf verhaal en de mooie foto's.
    Door jullie enthousiasme en gave ervaringen krijg ik echt zin om een
    keer naar New Zealand te gaan :)
    Liefs en dikke knuffel papa / Jelmer

• 26 Maart 2015 - 10:34

José:

Dat is genieten, lieve kids! Bedankt voor jullie mooie verhaal en ontelbare avonturen! Leuk de foto's bij het verhaal. Ik krijg echt heimwee naar het pakken van mijn koffer en het reizen. Wie weet komt het er nog een keer van en dan zal Nieuw Zeeland als het even kan niet ontbreken. Het is goed dat jullie energie getankt hebben en nu weer met frisse moed verder kunnen gaan! Veel kusjes, knuffels en liefs van Sjaak en José!

• 26 Maart 2015 - 17:46

Anne:

Wat een fan-tas-tisch (!!!) verhaal! Heb echt een paar keer hard op moeten lachen om jullie leuke en grappige verhaal maar ik zit tevens ook mega mega jaloers achter m'n computer! Wat maken jullie een mega vette jaloersmakende dingen mee zeg, echt zo tof!!! Ik weet wel waar jullie het aan verdiend hebben om goed verwend te worden, ik zou zeggen: lekker van genieten!!! Zou het echt tof vinden om dezelfde dingen als jullie mee te maken, wie weet komt dat ooit nog wel! Geniet er van lieverds, meer dan verdiend!!!!!!!! xxxxxxxxxxxxxxx

• 28 Maart 2015 - 11:54

Helena En Lars:

Lieve Daantje en Karlijn, het klinkt weer fantastisch allemaal!!! Haha we moesten echt lachen om sommige stukjes!! Wat super slim dat couchsurfen!!

Geniet ervan meiden!! Cheers! xxxx

• 07 Mei 2015 - 10:48